P.1887/10 [Een steenbakkerij, ’s middags, zomer] [Une briqueterie, midi, été]-
De vergelijking van de vroegste landschappen toont hoe Baertsoen op enkele jaren tijd evolueerde van een zoekende debutant naar een opgemerkt plein-airschilder, die ambitie – werkend met voor zijn leeftijd relatief grote formaten – paarde aan overtuigende landschapscomposities. De verwantschap met de kunstenaars van de Dendermondse School is onmiskenbaar aanwezig, niet alleen in de onderwerpskeuze (geanimeerde boerderijgezichten en dorpshoekjes) maar vanwege de ietwat vlokkige toets ook op technisch gebied. Weldra ging hij zoals in dit gezicht op een steenbakkerij een progressievere weg inslaan: het koloriet wordt helder, de toets vrij, bijna pre-impressionistisch. Het schilderij was een van de blikvangers in de tentoonstelling van L’Essor in 1888
P.1887/10 [Een steenbakkerij, ’s middags, zomer] [Une briqueterie, midi, été]-